Dlaczego polscy przedsiębiorcy tracą klientów?

Na lojalność klienta wobec danej marki składa się wiele drobnych elementów. Co wpływa na to, że jeden klient dokonuje jednorazowego zakupu, a inny pozostaje przy danej marce na lata? Dlaczego polscy przedsiębiorcy tracą klientów?

Czym kierujemy się przy zakupie?

Przy wyborze produktów, czy usług kierujemy się swoimi własnymi potrzebami. Decydując się na zakup musimy być pewni, że dany produkt spełnia nasze oczekiwania oraz jest dla nas najlepszym rozwiązaniem.

W zależności od osoby, różne będą kryteria wyboru produktu. Dla niektórych liczy się przede wszystkim cena, dla innych cena schodzi na drugi plan i liczy się wygląd, dla kogoś innego, wygląd i cena mają średnie znaczenie, a to co jest najważniejsze to jakość produktu. W większości przypadków jednak liczą się te wszystkie trzy kryteria jednocześnie. Zazwyczaj każdy chce, żeby produkt się dobrze prezentował, dodatkowo powinien być wysokiej jakości i w przystępnej cenie. Mówi się, że coś za coś, że jeśli chce się kupić porządny produkt, to musi on kosztować. Coś w tym jest, ponieważ często za ceną idzie właśnie jakość produktu, choć i zdarzają się takie przypadki, w których cena produktu, wcale nie oznacza jego wysokiej jakości, a jedynie markę.

Dlaczego firma traci klientów?

Kiedy firmie uda się już pozyskać klienta, to w następnej kolejności musi ona zadbać o to, aby go utrzymać. Oczywiście każda firma postępuje według swoich zasad, choć są pewne ogólne sposoby na to jak zatrzymać klientów. Jednak okazuje się, że wiele firm tego nie potrafi, dlaczego?

Jakość produktu

W wielu przypadkach, na utrzymanie klienta, bardzo duże znaczenie ma jakość oferowanych produktów. To właśnie z powodu rozczarowania produktem, klient więcej go nie kupi. Ale działa to także w drugą stronę - jeśli produkt, będzie dobry, klient będzie zadowolony, to wróci po kolejny, a co więcej zareklamuje go innym osobom i grono odbiorców się powiększa.

Jakość obsługi klienta

Jednak zła jakość produktu nie jest tu najważniejszym czynnikiem, decydującym o tym czy dany klient zostaje przy danej firmie czy nie. To co przeważa to jakość obsługi klienta. Według badań prawie 70 procent klientów odchodzi od przedsiębiorcy właśnie z tego powodu. Jest to naprawdę duża liczba, co może sugerować, że zasada – Klient nasz Pan – powoli się gdzieś zatraca. Choć nie można nie zwrócić uwagi na fakt, że klient z biegiem lat staje się coraz bardziej wymagający, wybredny i ciężki do zadowolenia. Nie zmienia to jednak faktu, że przedsiębiorcy powinni w pełni się dopasować i obsługiwać swoich klientów w sposób dla nich zadowalający.

Cena produktu

Kolejną kwestią jest zbyt wysoka cena produktu. Nikt nie chce przepłacać, więc jeśli pojawia się bardzo podobny produkt, ale w niższej cenie, klient kupi ten tańszy. Takie są prawa rynku. Każdy ma prawo kupić produkt, takiego producenta jakiego chce, dlatego będąc przedsiębiorcą, aby zyskać i utrzymać klienta, należy go zachęcić zarówno jakością obsługi, jaki i standardem i ceną produktu.

Istnieją, jeszcze powody niezależne od przedsiębiorcy, przez które traci on swoich klientów. Mowa tutaj między innymi o przeprowadzce klienta lub zmianie przyzwyczajeń. Tutaj firma niewiele może zaradzić, ale dobrze jest pozostawić dobre wrażenie, na wypadek gdyby w przyszłości klient powrócił na dane miejsce lub też z powrotem zmienił swoje przyzwyczajenia.