29 wrze
Storytelling i jego wsparcie dla sprzedaży - zdjęcie źródło: www.danpontefract.com

Storytelling i jego wsparcie dla sprzedaży

Żyjemy w czasach, w których już nie sama jakość produktu decyduje o jego popularności, nie ona winduje słupki sprzedaży, nie ona czyni go niepowtarzalnym i niezastąpionym. Sama sprzedaż też ma inny wymiar niż choćby w latach osiemdziesiątych, kiedy na rynku konkurencja była tak niewielka jak liczba dostępnych produktów. Na czym więc obecnie polega sprzedaż i kiedy jest najbardziej skuteczna?

Świadomy Klient

Produkt nigdy nie sprzeda się sam. Zawsze, by pozyskać Klienta trzeba podjąć działanie, a co najważniejsze wyznaczyć jego plan i obrać strategię. By dotrzeć do grupy docelowej, musimy znać jej nawyki, przyzwyczajenia, media z jakich najczęściej korzysta, miejsca, w których bywa. Z uwagi na czasy w jakich żyjemy, głównym kanałem dotarcia do Klientów stał się Internet, który choć otwiera przed nami wiele możliwości, przyczynia się do zamknięcia wcześniejszych, już przetartych szlaków. Współcześni Klienci są o wiele bardziej świadomi niż kiedyś, sami wiedzą czego potrzebują, wiedzą gdzie mogą znaleźć opinie na wybrane tematy, wiedzą kto może polecić im konkretny produkt, usługę, firmę, nie ufają ślepo reklamom, raczej się nimi posiłkują. Internet ograniczył pole manewrowe handlowców w sprzedaży bezpośredniej, powiększył je natomiast w kontekście globalnym, sieciowym, internetowym.

Storytelling

Konkurencji przybywa, wymagania Klientów rosną. Jeden produkt od drugiego, podobnego, odróżnia najczęściej marka, cena i… storytelling. Wszystkie renomowane produkty wypuszczane na rynek przez topowe marki, opowiadają o produkcie jakąś historię, która czyni go wyjątkowym, wzbudza w konsumentach chęć posiadania, testowania różnorodnych opcji, możliwości zastosowania i chwalenia się przed znajomymi.

Storytelling jest zatem jednym z elementów marketingu, którego strategia jest obierana na długo przed wypuszczeniem produktu na rynek. To on sprawia, że za wybraną rzecz wartą 39,99 jesteśmy w stanie zapłacić grubo ponad trzy stówki. Już wiemy, że marketing i opowiadane historie sprzedają produkt, rzadziej robi to sprzedaż bezpośrednia, czy znienawidzony przez wielu telemarketing. Czynnikiem, który najczęściej determinuje podejmowane decyzje zakupowe są emocje. Ich wpływ nie ogranicza się jedynie do wzbudzenia chęci posiadania, ale także do przekonania Klienta, że zakupiony towar stanowi wartość dodaną, uczyni go kimś wyjątkowym, lepszym od mas. Nurtuje jedynie kwestia na ile marketing opowiada historie prawdziwe, a na ile, te które chcą usłyszeć Klienci.