Czym claim różni się od hasła reklamowego i jak go stworzyć?

Czym jest claim?

Claim jest, krótkim hasłem opisującym firmę, „przyczepionym” do logotypu. Można powiedzieć, że logo i claim stanowią nierozerwalną całość. Często nazwa, nie daje informacji na temat działalności firmy i właśnie claim ma nam jej dostarczyć. Jest to hasło, które towarzyszy marce przez dłuższy czas. Dobry claim charakteryzuje się tym, że jest krótki, łatwy do zapamiętania i oddaje istotę marki, w jak najbardziej zwięzły sposób. Claim stosowany jest w celu nakierowania odbiorcy na misję firmy, przedstawienia jej zalet oraz podkreślenia konkurencyjności firmy.

Czym różni się claim od hasła reklamowego?

Często claim mylony jest z hasłem reklamowym. Trzeba pamiętać, że claim jest stałym elementym towarzyszącym marce firmy, natomiast hasło reklamowe dotyczy konkretnej promocji produktu czy usługi. Zadaniem claim jest długoterminowe zbudowanie świadomości marki, natomiast hasła reklamowe tworzone są z przeznaczeniem przyciągania potencjalnych klientów do reklamy i zachęcenia do kupna nowo wprowadzonego produktu. Oba komunikaty stosowane są w reklamie, dzięki czemu odbiorca wabiony jest podwójnie. Hasłem reklamowym namawiamy go do skorzystania z konkretnej oferty, a claim dodatkowo przekonuje do całej firmy.

Jak stworzyć dobry claim?

Skoro claim ma być wizytówką naszej firmy, a ponadto powinien pełnić funkcję informacyjną i dodatkowo jeszcze być krótki, rozpoznawalny i łatwy do zapamiętania, powinniśmy się postarać przy jego tworzeniu. Od czego warto zacząć?

Najlepiej rozpocząć od wypisania kilku słów wiążących się z działalnością firmy. Następnie spróbujmy znaleźć jak najwięcej synonimów i różnych odmian każdego z nich. Mając taki zbiór, możemy go oczywiście odpowiednio modyfikować i uzupełniać. Kolejnym krokiem jest stworzenie bazy powiązanych z typem działalności rzeczowników, czasowników i przysłówków.

Posiadając takie zaplecze powinniśmy być gotowi na stworzenie różnych kombinacji elementów ze zbiorów słów. Trzeba pamiętać, że claim, powinien być prosty w mowie i w czytaniu. Całość musi dobrze brzmieć, dlatego warto zapytać osoby trzecie, co sądzą o wykonanej przez nas pracy.

Przykłady claim znanych marek ze świata:

  • Nike „Just do it”
  • Apple „Think different”
  • Coca Cola „Open happines”
  • Dell „The Power to do more”
  • Citi Bank „Citi never sleeps”
  • Pepsi „The choice of a new generation”
  • Disneyland „The happiest place on earth”

O czym warto pamiętać?

Claim nie powinien być oklepanym hasłem. Tworząc go dla naszej firmy musimy pamiętać, żeby był on unikalny i aby nie powodował negatywnych reakcji i sarkastycznych sformułowań. Taki odzew jedynie zaszkodzi firmie. Claim powinien przedstawiać jedną lub dwie główne korzyści naszej działalności. Trzeba pamiętać, że hasło musi być prawdziwe i wiarygodne. Pomimo jego bardzo krótkiej formy powinno zawierać zrozumiałe przesłanie i konkretne informacje.