Mobile-first czyli szykują się duże zmiany w algorytmie Google

Pierwszym etapem realizacji koncepcji mobile-first było wprowadzenie w kwietniu 2015 roku algorytmu, który dla mobilnych wyników wyszukiwania priorytetyzował strony, które przystosowane były do wyświetlania na urządzeniach mobilnych, zatem posiadały wersję mobilną, lub były wykonane w technologii Responsive Web Design (RWD).

Kształtujące się od tego czasu statystyki pokazały jasno, że mobilni internauci prześcignęli w aktywności użytkowników korzystających z desktopów. Google pod kątem tego trendu chce dostosować swoje mechanizmy tak, by ocena strony dokonywana była na podstawie jej wersji mobilnej. Co istotne, w sytuacji gdy ranking wyszukiwarki będzie tworzony na podstawie wersji dedykowanej urządzeniom mobilnym, wersja ta nie powinna odbiegać w ujęciu treściowym od serwisu w wersji desktopowej.

Zmiany zatem w żaden sposób nie powinny dotkąć stron www wykonanych w technologii RWD, jeśli ich treść na smartphony, czy tablety pokrywa się z treścią dla urządzeń stacjonarnych. Problem może pojawić się w przypadku tych serwisów, czy portali, których treści dla mobile i wersji desktopowej różnią sie, tak może być w przypadku stron mobilnych.

Jednocześnie pojawiła się opinia, że zmianą nie zostaną objęte serwisy, które są nastawione jedynie na komputery, które z zamysłem nie są przystosowane do wyświetlania na urządzeniach mobilnych.

Zmiany planowane przez Google są na razie w fazie eksperymentalnej, jednak właściciele stron www już teraz powinni pomyśleć nad przystosowaniem swojej strony do standardu mobie-first, głównie z myślą o wygodzie użytkowników strony.