Wyszukiwanie semantyczne w Google

Poprzez ciągłe udoskonalanie algorytmów Google, wyszukiwarka zaczyna myśleć jak człowiek i oprócz odpowiedzi na zadane przez użytkownika pytanie, domyśla się ona także, tych rzeczy, o które internauta jeszcze nie zdążył zapytać.

Jaki wpływ ma wyszukiwanie semantyczne na SEO?

Od końca 2013 roku obowiązuje nowy algorytm Google, który pozwala na wyszukiwanie stron poprzez wpisywanie do wyszukiwarki całych zdań, a nie jak było to wcześniej pojedynczych słów kluczowych.

Dla osób posiadających strony www oznacza to, że muszą się oni skupić nad treścią zamieszczaną na ich witrynie. Każdy użytkownik powinien znaleźć na danej stronie odpowiedzi na swoje pytania i rozwiązania problemów, dlatego będąc właścicielem strony internetowej trzeba się skupić nad tym, aby publikowana na niej treść była wartościowa, obszerna i przejrzysta. To, na co należy zwrócić uwagę to struktura strony, która może ułatwić jej wyszukiwanie.

Doskonałość Google

Google robi wszystko, aby każdy jego użytkownik znalazł wszelkie potrzebne mu informacje bez żadnego wysiłku. Stąd też pomysł na Knowledge Graph, który po zadaniu przez użytkownika zapytania, wyświetla wszystkie najważniejsze informacje dotyczące danego zagadnienia, w skondensowanej formie. Dodatkowo, wyszukiwarka podpowiada frazy powiązane, z tą którą aktualnie użytkownik wpisał, w przypadku gdyby akurat potrzebował informacji również na ich temat. Dzięki temu skraca to znacznie czas, jaki internauta poświęca na wyszukiwanie.

Dane umieszczane przez Google w Knowledge Graph pochodzą z takich źródeł jak: Wikipedia, Freebase, CIA World Factbook.

Inteligentne Google

Google naprawdę zaczyna przypominać swoim działaniem człowieka. Teraz, kiedy wpiszemy w wyszukiwarkę konkretne zapytanie to dostaniemy na niego konkretną odpowiedź. Przykładowo, jeśli zapytamy, z jakimi państwami graniczy Polska, to w odpowiedzi dostaniemy wykaz państw graniczących z Polską, zamiast odsyłaczy do stron, które zawierają tę informację.

Google zaspakaja ciekawość użytkowników poprzez dostarczanie im informacji, o które nawet nie prosili, ale które są związane z zapytaniami, jakich poszukiwali. Przykładowo, będąc w nowym mieście możemy wpisać „gdzie można zjeść dobry obiad w Warszawie” a otrzymamy listę lokali plus opisy dań przez nie serwowane, opinie użytkowników, którzy mieli okazję już skorzystać z ich usług i tego typu informacje, które pomogą nam się zdecydować, gdzie pójść zjeść.

Synonimy w Google

Co prawda, tej funkcji jeszcze nie ma w Polsce, ale są kraje, w których Google w wyniku wyszukiwań organicznych wyświetla na pierwszych miejscach strony, które wcale nie zawierają konkretnego wyrazu lub też zdania, a synonimy tych fraz. Dzięki temu użytkownik nie musi się obawiać, że nie znajdzie tego, czego szuka, dlatego, że Google go nie zrozumie, ponieważ właśnie poprzez możliwość wpisania bliskoznacznych słów możemy się prawidłowo porozumieć z Google.

Jak to wygląda w praktyce?

Semantyczne wyszukiwanie od strony technicznej polega na opisywaniu treści zamieszczanych w sieci w sposób zrozumiały dla wyszukiwarek. Poprzez konkretne znaczniki, jakimi określa się zawartość strony przedstawiane są cechy poszczególnych elementów. Wygląd witryny się nie zmienia, natomiast dla robotów wyszukiwarek jest on bardziej przejrzysty i zrozumiały.

Istnieją cztery dostępne formaty: HTML 5, RDF, JSON – LD oraz Mikroformaty. Wykorzystywanie danych strukturalnych przyczynia się do zwiększenia współczynnika klikalności CTR, czyli liczby kliknięć do liczby wyświetleń.

Rich Snippets

Rich Snippets, czyli wyszukiwanie Google poszerzone o dodatkowe informacje takie jak cena produktu, czy też jego dostępność w sklepie internetowym. Zamieszczanie tego typu danych powoduje, że zwiększa się współczynnik klikalności.

Dzięki Rich Snippets, użytkownicy posiadają większą wiedzę na temat tego, czego mogą się spodziewać po kliknięciu w daną stronę. Dlatego ruch tego typu stron jest bardziej wartościowy a witryny z dodatkowymi informacjami bardziej przyciągają internautów.