Po co i jak prowadzić bloga?

Wielu z Was pewnie zastanawia się, po co w ogóle tworzy się bloga? Nie ma jednego uniwersalnego zastosowania. Można prowadzić go czysto dla swojej przyjemności. Taka forma pamiętnika, którym dzielimy się z innymi. Znajomymi i nieznajomymi. Ale można tez prowadzić bloga w celach biznesowych. Wtedy jest to pewna forma promocji firmy, jej usług czy produktów.

Po co prowadzić bloga?

Jak już wcześniej wspomniałam, blogi są różne. Może to być nasz „prywatny” blog, który jest naszym osobistym dziennikiem, tylko że pisanym w sieci. Taki internetowy pamiętnik, prowadzony jest głównie z potrzeby podzielenia i pochwalenia się sytuacjami z naszego życia. Zresztą z takiej samej przyczyny korzystamy z Facebooka, Instagramu, czy innych tego typu portali społecznościowych. Nie ma się, co oszukiwać, ale każdy czasami lubi się pochwalić, czy to jakimś swoim osiągnięciem, czy nową „zabawką”, czy tym, że ładnie dzisiaj wygląda. Blog dodatkowo daje nam możliwość wygadania się do całkiem obcych osób. Możemy poznać zdanie innych użytkowników, skorzystać z ich rad i wsparcia. Blog może być też traktowany, jako realizacja pewnego rodzaju pasji. Lubisz pisać, a niekoniecznie chcesz, aby to była Twoja praca, bo wiadomo, że wtedy musisz pisać to, co Ci każą, a tutaj możesz pisać, co tylko Ci się podoba. Oczywiście udostępniając swoje teksty ogółowi musisz się liczyć, że ocena ich nie zawsze będzie się wiązała z szeregiem komplementów. Niestety, ale krytyka w sieci jest dość powszechna, szczególnie w Polsce, gdzie ludzie chyba po prostu kochają narzekać i krytykować i zawsze „wiedzieć najlepiej”.

Są też blogi firmowe, które zdecydowanie nie są pamiętnikami szefów, ani tym bardziej pracowników. Blog firmowy jest bardziej formą nawiązania relacji z innymi użytkownikami, w celu budowania marki działalności oraz pozyskiwania nowych klientów. Tutaj nikt nie chwali się tym, co dostał od żony, ani tym jak dzisiaj wygląda. Blog firmowy powinien być miejscem, w którym wypowiadamy się, jako eksperci z branży, w której prowadzimy naszą działalność.

Jak prowadzić bloga?

Zarówno w blogu firmowym jak i prywatnym bardzo ważna jest regularność. I w pierwszym i w drugim, mamy swoich odbiorców, niezależnie od tego czy są to nasi potencjalni klienci, czy osoby, które lubią sobie poczytać to, co piszemy, powinniśmy ich szanować. Między innymi oznaką szacunku jest niezapominanie o nich, czyli systematyczne dodawanie artykułów.

W przypadku prowadzenia bloga czysto hobbistycznie, powinniśmy pamiętać o tym, że ludzie cenią sobie naturalność i nie lubią nadmiernego przechwalania. Ważne jest częste zamieszczanie zdjęć dobrej jakości. Użytkownicy bardziej przeglądają sieć niż czytają, co oczywiście nie znaczy, że treści nie mają znaczenia i że mogą być pisane na odczep się. Naturalnie zarówno część graficzna jak i merytoryczna ma znaczenie. W końcu piszemy bloga, a nie tworzymy galerię zdjęć. Mam tutaj jedynie na myśli to, że długie fragmenty tekstu bez fotografii, lub co gorsza złej jakości zdjęcia mogą zniechęcić odbiorcę do naszego bloga. A przecież chodzi o to, żeby mieć grono odbiorców, a nie pisać dla siebie. Gdybyśmy chcieli zachować teksty tylko dla siebie wzięlibyśmy zeszyt i długopis, i wylewalibyśmy swoje myśli na papier. Szczególnie, ważni są odbiorcy naszych treści, kiedy chcemy uzyskać korzyści finansowe z prowadzenia bloga.

Jeśli chodzi o prowadzenie firmowego bloga sprawa pod względem zdjęć i dobrej wartości merytorycznej jest taka sama. Tutaj dochodzi jeszcze fakt, że jak przy pisaniu prywatnego bloga niekoniecznie musimy się na czymkolwiek znać, to tutaj jest to praktycznie obowiązkowy warunek. Jeśli już mamy wiedzę, to jak ją powinniśmy przekazać, żeby przeciętny użytkownik ją zrozumiał? No i tutaj tkwi sedno. Nie wystarczy wiedzieć, żeby móc napisać. Często dla nas samych niektóre sformułowania są całkowicie naturalne i oczywiste, ale dla wielu osób to może być czarna magia. Trzeba pisać tak, żeby to, co chcemy powiedzieć było zrozumiałe dla ogółu. Oczywiście nie chodzi o to, żeby nadmiernie tłumaczyć, ale o to, aby pisać dobierając proste i intuicyjne słowa.

Firmowy blog to oczywiście dodatkowe miejsce, gdzie możemy się pochwalić aktualnościami naszej firmy. Zarówno osiągnięciami, jak i nowymi produktami i promocjami. Ważne jest, żeby znaleźć złoty środek pomiędzy zamieszczaniem treści eksperckich i promocyjnych. Nie zalewajmy naszych odbiorców samą ofertą naszej działalności. Od czasu do czasu zachęćmy ich, a wtedy sami, kiedy będą chcieli, dowiedzą się więcej wchodząc pod adres naszej strony www.