05 sie
Social media narzędziem walki - zdjęcie źródło: www.mediabistro.com

Social media narzędziem walki

Z chwilą odkrycia ogromnej mocy social mediów i rozpowszechnienia ich jako metody wyrażania opinii, sądów, udzielania poparcia bądź dezaprobaty, relacje międzyludzkie nabrały dynamizmu, a także umożliwiły wyznaczanie bardziej precyzyjnych granic tego jak należy postępować by cieszyć się dobrą opinią, zostać zauważonym i wzbudzać zainteresowanie. Dotyczy to zarówno użytkowników prywatnych jak i marek. Social media to powszechnie stosowane narzędzie do walki, wywierania wpływu, manifestowania, przed którym ciężko znaleźć schronienie.

Planeta Internet

Internet to obecnie odrębna planeta, na której życie online codziennie daje znać o swojej potędze. Dzięki ogromnemu zasobowi informacji o członkach internetowych społeczności, wirtualne życie przejmuje kontrolę nad prawdziwą rzeczywistością. Social media to także źródło informacji, inspiracji i zbiór wciąż budzących podziw fenomenów. Jednym z nich jest fenomen portali społecznościowych jako narzędzia walki ideologicznej, politycznej, a także walki z chorobami cywilizacyjnymi.

Ideologia i słuszna sprawa

W ubiegłą środę w okolicach godziny 11, Grzegorz Nawacki - redaktor naczelny Pulsu Biznesu, napisał na blogu gazety wpis o tytule „Postaw się Putinowi – jedz jabłka, pij cydr”. Odzew internautów był natychmiastowy. Post opatrzony hashtagiem #jedzjabłka trafił na Twittera, gdzie przerodził się w falę protestów przeciwko rosyjskiemu embargo na polskie warzywa i owoce. Fanpage na Facebooku J"edz Jabłka Na Złość Putinowi" zrzesza obecnie ponad 45 tysięcy fanów. Do akcji przyłączają się ludzie z całego świata zamieszczając na portale społecznościowe selfie z jabłkiem/ogryzkiem i oznaczeniem akcji, nazywanej przez zagranicznych korespondentów „Jabłkami wolności”. Informacja o polskim proteście obiegła cały świat. Social media po raz kolejny stały się propagandowym narzędziem walki o słuszne idee.

Polacy przekonani o słuszności protestu, pełni determinacji, chętnie wspierają lokalny rynek . Akcja #jedzjabłka jest tylko jednym z wielu przykładów, na których widać ogromną moc social mediów i społeczności jaką skupiają. Nie bez znaczenia jest także szybkość rozprzestrzeniania są informacji, a także możliwość niemalże natychmiastowej reakcji. Obecność social mediów i ich wtargnięcie do życia polityczno-gospodarczego, spowodowały nieodwracalną zmianę wymiaru konfliktów ideologicznych, protestów i manifestacji, a także pokazały niezaprzeczalną wartość opinii publicznej.

Social media walczą z HIV

Na początku marca tego roku, magazyn Brief podał informację o możliwości wykorzystywania portali społecznościowch do walki z wirusem HIV i narkomanią, za pomocą algorytmu Twittera, który wyszukuje powiązane z tematem choroby słowa (takie jak, np. sex, drugs), a następnie zamieszcza je na mapie tworzącej określony model statystyczny. W ten sposób, możliwe jest sprawdzenie czy lokalizacje tweetów pokrywają się z lokalizacjami, na których odnotowane były przypadki zachorowań na wirusa HIV. Pomoc za pośrednictwem portali społecznościowych jest niezwykle szybka, a co najważniejsze daje możliwość dotarcia do szerokiego grona odbiorców. To powód, dla którego firmy i organizacje chętnie wykorzystują dostępne narzędzia social media do promocji swoich kampanii i proklamowania zdrowego trybu życia.

Social media są prawdziwym medium, które na bazie modelu komunikacji masowej „wielu do wielu”, skróciło przestrzeń dzielącą różne zakątki świata i umożliwił jego mieszkańcom nie tylko odbieranie informacji, ale także ich współtworzenie oraz wywieranie wpływu na współczesne trendy. Planeta Internet daje możliwość oddziaływania na rzeczywistość poprzez internalizację do jej środka wydarzeń rzeczywistych – rozpowszechnianie informacji, upublicznianie tego co prywatne. To permanentne przenikanie się tych dwóch światów stanowi o swojej wzajemnej potędze i nieograniczonej wielości opcji kreowania wirtualnego świata.