06 kwi
User Experience Design – o sztuce użytecznego projektowania - zdjęcie źródło: www.martinthiemann.de

User Experience Design – o sztuce użytecznego projektowania

“Design is not just what it looks like and feels like. Design i show it works.” – te słowa Steve’a Jobs’a idealnie opisują sens i cel User Experience Designu. Co jest najważniejsze w, tak bardzo ostatnio modnym, UX Designie? Dlaczego stawianie na UX się opłaca i gdzie poza branżą IT jest stosowany?

Projektanci doświadczeń

UX design koncentruje się na projektowaniu produktów i usług w ten sposób, by doświadczenie z korzystania odzwierciedlało potrzeby użytkowników, a także nawiązywało do ich zachowań, emocji związanych z korzystaniem z danego produktu. Na UX design składa się kilka wąskich mocno wyspecjalizowanych dziedzin (fot.1), opisywanych przez T-Model Petera Boersma, których komplementarność ma oddziaływać na myślenie o danej usłudze czy produkcie z punktu widzenia użytkownika - już nie technologii.


T-model źródło: www.uxmatters.com

Technologia stale była, jest i będzie ogromnie ważna, jednak współcześnie ona sama już nie wystarczy by utrzymać na rynku przewagę konkurencyjną. Przewagę produktu buduje się obecnie w fazie projektowania, dopasowywania produktów do potrzeb klientów. To na tym etapie podkreślona zostaje intuicyjność i łatwość użytkowania produktów. Współcześnie jest to czynnik o wiele częściej determinujący zakup niż funkcjonalność.

Projektowanie UX odnosi się głownie do projektowania w kanałach elektronicznych (produkty mobilne, strony www), jednak coraz częściej obejmuje ono produkty zawierające interface, np. kuchenki, lodówki, etc. Rozwiązania te cieszą się dużym zainteresowaniem konsumentów i nic w tym dziwnego nie ma, bowiem każdy z nas przynajmniej raz w życiu padł ofiarą nieintuicyjnego urządzenia, czy aplikacji, z której uruchomieniem walczył przez dobrych kilka godzin (w dodatku z różnym powodzeniem).

Każdy z nas ceni sobie wygodę, komfort użytkowania, łatwy dostęp do pożądanych informacji. To główny powód, dla którego ta stosunkowo młoda dziedzina ma się dobrze i rozwija prężnie. Rzecz jasna UX o wiele lepiej ma się na zachodzie, gdzie nikt już nie zastanawia się, czy działania z tego zakresu umieścić w projekcie czy też nie.

Zadania UX designera

User Experience opiera się o strategię produktu, modele użytkowania wypracowywane przez projektantów, którzy wskazują prototypy, testują proponowane rozwiązania i definiują ostateczny kształt produktu. Projektanci muszą przede wszystkim brać pod uwagę, uprzednio przeanalizowane potrzeby grupy docelowej usługi lub produktu. Ponieważ UX Design jest bardzo mocno zorientowany na ludzi, a finalna wersja projektu ma ułatwiać korzystanie z niego w rozmaitych, często niecodziennych sytuacjach, designerzy muszą wykazać się niestandardowym myśleniem w odniesieniu do określonego kontekstu, w ramach którego funkcjonuje grupa docelowa. Projekt musi być oparty o strategiczne założenia, wskazywać pożądaną wartość produktu, jego estetykę, atrakcyjność, łatwość w użytkowaniu i przejrzystość. Gwarantem sukcesu jest holistyczne podejście do tematu i uwzględnienie wszystkich wymiarów UX Designu. Dokładnie taką spójną wizję miał Steve Jobs dla produktów Apple. Jak widać trafił w sedno.

(Nie)opłacalny UX

Jednorazowe działania rzadko przynoszą zyski i jeszcze rzadziej mają głębszy sens. Okazjonalne stosowanie strategii związanej z User Experience nie przyniosą długofalowych efektów. UX, dopiero jako procesualne działanie, dostosowane do potrzeb klientów, dbające o dobry design produktów i właściwą obsługę klienta jest kluczem do sukcesu.

Już trwa wielkie doliczanie miłośników User Experience i Information Architecture do UX Poland 2014, najważniejszej konferencji User Experience w Polsce. Konferencję zaplanowano w Warszawie, a trwać będzie od 9 do 11 kwietnia. Będzie to dobra okazja do przemyślenia kondycji polskiego UX. Ze swojej strony życzymy powtórzenia organizatorom zeszłorocznego sukcesu wydarzenia.